Banner: Socialistisk Arbejderavis

 Forside  |  Bliv medlem  |  Lokalafd.  |  Avisen  |  Kalender  |  Det mener IS/ISU  |  Links 

Bookmark and Share

Socialistisk Arbejderavis

Nr. 330 – 5. juli 2013 – side 2

Metroaftale legaliserer overenskomstbrud

Benny Allermand

Enhedslistens bestyrelse i København har sammen med SF og Socialdemokratiet tilsluttet sig en aftale om at godkende, at Metroselskabet (CMT) har fået udvidet arbejdstiden.

Metroselskabet kan i henhold til kontrakten for metroringen søge om godkendelse af en udvidet arbejdstid på op til 7 af de 21 stationer, og det er i en lidt ændret version, at bestyrelsen nu har accepteret.

Bestyrelsen har nu godkendt, at Metroselskabet kan døgnarbejde på 4 af stationerne og arbejde fra kl. 7 – 22 på resten.

Uacceptable arbejdsforhold finansierer prisdumping

De hidtidige erfaringer viser, at man fra Metroselskabet bevidst underbudgetterer og benytter budgetoverskridelser som argument for at indføre uacceptable arbejdsforhold.

Italienske Trevi vandt licitationen på et beløb, der ligger 3 mia under Pihl og MT Højgaards.

Økonomien i det samlede metroprojekt er i forvejen komplet håbløs: investeringerne overskrider langt budgetterne, og indtægterne ligger langt under de (urealistiske) planlagte, herunder med langt lavere passagerantal end det stærkt oppustede passagerantal, der endte med at indgå i fremtidsfinansieringen af Metrobyggeriet.

At tidsplanerne forsinkes, kommer heller ikke som en overraskelse idet, det næppe har været muligt at gennemføre arbejdet inden for den officielle tidsplan, uden netop at få disse udvidede arbejdstider. Den udvidede arbejdstid har formentlig været indbygget fra starten og planlagt presset igennem ved en manøvre som denne.

Samtidig med at man har indgået denne håbløse aftale, har man ikke rådført sig med naboerne eller tilbudt dem genhusning. Dette kan medføre klager i tusindvis, som man fra Borgerrepræsentationen, åbenbart har negligeret.

Legalisering af overenskomstbrud og faglig modstand

Trevi, som er en af hovedentreprenørerne på Metroringen, og som borer sekantpæle i jorden (betonsøjler som fundament), har måtte erkende, at deres boremaskiner ikke kan bore igennem den københavnske kalk, og må nu bytte samtlige af deres boremaskiner ud med tyske Bauer-borerigs, noget skatteyderne formentlig kommer til at betale for.

Også i rollen som arbejdsgiver har Trevi vist sig fra deres dårligste side som kapitalister og har fyret 5 tillidsrepræsentanter i forløbet. Man har givet “besværlige” tillidsfolk advarsler for at hente deres madpakke i bilerne eller stille deres p-skive.

Bygge Jord og Miljøarbejdernes Fagforening er meget kritiske over for aftalen idet, man ser det som en legalisering af alle de overenskomstbrud, sikkerhedsovertrædelser og plat og svindel, som har klæbet sig til metroarbejdet. Det er ikke noget som formilder BJMF, som kører en faglig kamp mod hovedentreprenøren.

Flere artikler fra nr. 330

Flere numre fra 2013

Se flere artikler om emnet:
Enhedslisten

Se flere artikler af forfatter:
Benny Allermand

Siden er vist 2979 gange.

Redirect = 0

modstand.org

Bøger

På forlaget Modstand.org finder du bøger, pjecer og meget andet.

Kontakt os

Tlf: 35 35 76 03
Mail: isu@socialister.dk

Eller brug vores kontaktside