Hvis man er på udkig efter en politisk kulturoplevelse, hvor idéen om revolution for en gangs skyld virker til at forlade det retrospektive og romantiske til fordel for en konkret nutid i oprør, anbefaler Socialistisk Arbejderavis “DE HOVEDLØSE”.
Stykket havde premiere 22. januar og spiller indtil 26. maj på teater Mungo Park i Allerød. Det tager udgangspunkt i en familie, som splittes, udfordres og forandres af opstanden i Paris’ gader.
Særligt ved stykket er den dybdegående research i bevægelsen de Gule Veste, som det unge teaterhold har udarbejdet. Alle aspekter af fortællingen synes at have en reference til en virkelighed på gaderne i de franske byer, som har udfoldet sig siden 300.000 i november 2018 gik på gaden i protest mod præsident Macrons benzin- og diesel-afgifter. Afgifter med en stærk social slagside.
For eksempel refererer titlen til mediernes retorik og oprørernes svar: “Politikerne kalder dem hovedløse i pressen, mens Vestene tegner graffiti af de selvsamme politikere i guillotiner,” skriver Mungo Park på sin hjemmeside.
Er “de hovedløse” – de, som stædigt kaster sig ud i oprøret og blokerer gaderne? Eller de magthavere, som – nok en gang i fransk historie – snart “mister hovedet” og bliver væltet af den vrede befolkning?
Stykket lægger op til en klar forbindelse mellem gammel og ny vrede, historiske og aktuelle oprør og revolutioner.
DE HOVEDLØSE har fået meget medieopmærksomhed for sit nyskabende greb om scenekunstens revolutionære muligheder.
Det kan også ses i kølvandet på en mærkbart voksende interesse for ikke bare politisk teater, men oprør, protest, desperation og forandring i scenekunsten rundt om i landet de seneste år.
I foråret 2017 spillede eksempelvis en opsætning af den amerikanske forfatter John Steinbecks roman Vredens Druer på Betty Nansen-teatret i København. Det var en barsk og intens dramatisering af fortællingen om en landarbejderfamilie, der under Depressionen i 1930’ernes USA rykker alt op med rode og søger arbejde i det californiske paradis, kun for at finde mere armod og hård udbytning.
I efteråret 2018, umiddelbart før de Gule Vestes første opstand, spillede forestillingen “REVOLUTION” både i Århus og København. Her diskuterer fire karakterer i en personlighedsløs IKEA-lejlighed muligheden for revolution i en “grotesk krise-sitcom”. Alle fire karakterer repræsenterer forskellige idéer om forandring og forskellige former for optimisme og pessimisme.
Disse er kun et lille udpluk af eksempler på, hvordan revolutionen og drømmen om forandring har fundet vej til de danske teaterscener.
Med “DE HOVEDLØSE” synes den dramatiserede revolution at rykke et skridt tættere på virkeligheden. Det vil noget andet end den historiske fiktion i Steinbeck-opsætningen, som lægger op til refleksion og sammenligning med den økonomiske krise i vores egen tid. Og den fjerner sig lidt fra det abstrakte og idealistiske i “REVOLUTION” for at dramatisere revolutionære situationer og følelser, der udspiller sig lige nu i den globale materielle virkelighed.
For interesserede, som er eller har mulighed for at være i København, er der i forbindelse med forestillingen “DE HOVEDLØSE” kunstnerisk debat-salon om teatrets revolutionære kræfter og tilstanden i gaderne.
Dette vil foregå d. 7. februar på Teater Republique fra 17-18.30.
Entré: 10 kr.
Se mere her: https://billetto.dk/e/kunstsalon-vision-revolution-om-gaderevolution-og-scenekunst-billetter-404237/